Login | Register

All times are UTC + 1 hour

It is currently 23 Sep 2017 04:47

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Gamle hoveders evaluering
PostPosted: 14 May 2013 12:36 

Netop af de årsager jeg nævner ovenover kan jeg ikke se jeg kan anvende sådan en analyse til ret meget - for det er min personlige erfaring og overbevisning, at det ikke er der problemet ligger - det er i hvordan folk opfører sig.

Derudover er det nok svært at finde repræsentative værdier for "træ" og måske også for "glasfiber". Der er stor forskel på 8-kantet (6-kantet) asketræ og 28 mm rundstok f.eks. Der er måske lignende forskelle ved glasfiber, det ved jeg ikke nok om.

Kort sagt ser jeg ikke sådan en undersøgelse som gavnlig. I værste fald kan den være skadelig fordi den fjerner fokus fra det egentlige problem og bliver brugt som argument for at det ene eller det andet er helt "vildt farligt" selvom det i virkeligheden er ligemeget sammenlignet med de virkelig skyldnere - den måde vi opfører os på i kamp.

KLI: Kaptajn, Niende Stirland - KLII: Kaptajn, Niende Stirland - KLIII: Stabsløjtnant, XIII. Averland - KLIV: Stabsløjtnant, Niende Stirland - KLV: Arrangør (Forsyningskaptajn, De Stirlandske Loyalister) - KLVI: Baron Gerard de Licorne-blanche - KLVII: Menig, Niende Stirland - KLVIII: Ridder Eskil Hvide, De Kristnes Stab - KLIX: Arrangør - KLX: ?, Niende Stirland

PostPosted: 23 Oct 2013 17:59 
Averlænding

Rang: Sergent
Jeg leger lige tråd-nekromantiker. Trololo!

I kraft af min efterhånden omfangsrige erfaring fra både live og vikingekamp, vil jeg vove den påstand at diskussionen om våben er ligegyldig. Det er rigtigt at træstager er farligere end polstrede stager, som Claus ganske rigtigt siger (Jeg håber da ikke at nogen er uenige med ham). Men det er i sidste ende bare ikke ret vigtigt, for det der er farligt er ikke hvilket våben der bliver brugt, men hvordan det bruges.

Grunden til at vi i viking ikke har ret mange skader i forhold til krigslive (Krigslive 4 havde flere ambulancer end Moesgård samme år, og deltagerantallet var det samme), er ganske enkelt fordi folk er bevidste om at våbnene kan give nogle grimme skader hvis man ikke passer på. Det gør også at folk træner, nogle mere end andre, men jeg vil vove den påstand at det er beherskelse og kontrol som gør kampen så meget sikrere end den er til krigslive.

Træningen kan vi jo sammenholde med at gå i skoven i ny og næ, (det er alligevel langt fra alle vikinger som træner ret meget mere end 1 gang om måneden) og det bringer fokus på den vigtige del, nemlig holdningen til kamp. I viking er der en fælles konsensus om at hele grundlaget for kampen er at man stoler på at ens modstander aldrig vil sætte sikkerheden over styr for at få et kill. Og det er den mentalitet som mangler til krigslive. Når skaderne opstår i kamp er det netop fordi at folk gør åndssvage ting, eller generelt mangler forståelse for at det aggregat de holder i hånden sagtens kan være farligt.

Der skal en holdningsændring til i live, og jeg synes faktisk at den virkede til at være godt på vej til KLIX, folk ville hinanden det godt og var bekymrede for hinanden. Det var lækkert at se, og det er den vej vi skal gå. Men det er nødvendigt at give en forståelse for at, til trods for at vi bruger legetøj til at slå med, vi sagtens kan skade hinanden hvis vi ikke er varsomme.

Jeg vil postulere at løsningen på skader ikke skal findes i udstyret, eller i reglerne, men i folks opfattelse af kamp. Jeg håber at i er enige.

Nåe ja, og så er der selvfølgelig alle druk-, kedsomheds- og generel mangel på selvpreservations-skaderne... Løsning = Stop sucking.

PostPosted: 25 Nov 2013 20:36 

Men vi kan altid bruge en nekrotråd om våbenkapløbet.

Jeg har hovedsageligt bare konstateret at flexhellebarder var sjovt til 4eren men at tiden er løbet fra dem. De er simpelthen umoderne.

Dette var mit første krigslive med en gruppe der ikke alle slås en gang om måneden. Det er også første gang jeg har været bange i kampe. Nogensinde.

Næste krigslive så er det calimacil og træskjolde og jeg vejer heldigvis 150 kg så det skal nok blive sjovt.

Så skal man heller aldrig igen høre argumentet "men de andre snød fordi de troede i snød og for resten fordi de er kæmpe idioter"...

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 1 hour